11.03.2012

Cechy, gildie i inne świeckie organizacje oraz nieformalne grupy Terragenów

Podobnie jak w Średniowieczu, ludzie wszechświata „Gasnących gwiazd” są podzieleni na ściśle określone warstwy społeczne. Najniżej stoi PLEBS - planetarna biedota, wieśniacy stanowiący największy odsetek populacji ludzkiej. Nieco wyżej jest planetarne POSPÓLSTWO, lokalni kupcy, drobni medycy i rzemieślnicy. Nad nimi jest grupa PATRYCJUSZY - bogatych przedsiębiorców i specjalistów z wielu dziedzin. Wielu z nich tworzy organizacje wykraczające działalnością poza jedną planetę. Powyżej znajduje się duchowieństwo i szlachta, pośród której można wyodrębnić Rody Niskie (pomniejsze domy posiadaczy ziemskich i rycerzy, czyli szlachty zbrojnej), oraz Rody Wysokie - arystokrację. Ta ostatnia grupa to możnowładcy, do których należą całe lenna planetarne. Domy Wysokie dzielą się na BARONÓW (władców pojedynczych światów) i LORDÓW (najpotężniejszych możnych kontrolujących po kilka planet i mających wpływ na politykę całego Gwiezdnego cesarstwa).

Poniżej zajmiemy się najważniejszymi, słynnymi w całej Znanej Przestrzeni organizacjami wywodzącymi się z pospólstwa, patrycjatu, szlachty a także innymi grupami zawodowymi. Przynależność do określonej warstwy lub korporacji zawodowej wyznacza człowiekowi miejsce w świecie i jest obok religii podstawowym elementem budującym jego tożsamość.

We Wszechświatowym Kościele Powszechnym (Ortodoksji Urth) odpowiednikiem wyspecjalizowanych cechów i gildii cesarstwa są poszczególne Zakony. Na teokratycznych światach Kościoła także występuje plebs, pospólstwo i patrycjat.


AKADEMIA ATU – szczególna uczelnia z planety Ajon, stworzona przez długowieczny, czerwonoskóry lud kultury Atu, od tysięcy lat doskonalący naturalne techniki uzdrawiania (homeopatia, akupunktura, masaże, terapie ziołowe, itd.). Adepci Atu wywodzą się tylko spośród tubylców, ale mogą podróżować w gwiazdy, praktykować i nauczać. Od dziecka warunkuje się ich przeciwko odbieraniu życia istocie ludzkiej. Bardzo niechętnie używają zaawansowanej technologii, wierząc, że człowiekowi może pomóc tylko inny człowiek. Symbolem przynależności jest biała kropka na czole, białe szaty oraz długie włosy spięte srebrnym pierścieniem Atu; tylko ich długość świadczy o wieku i doświadczeniu adeptów, którzy mimo upływu lat zwykle wyglądają zdrowo i młodo.

ASTROGNIDY – kosmiczni włóczędzy nie mający patrona / protektora / seniora, nie należący do żadnego cechu i nie posiadający obywatelstwa planetarnego. Wszelkiej maści kryminaliści, najemnicy, szmuglerzy, banici, piraci i przemytnicy. Zwani też „Bezdomnymi” lub „Ludźmi luźnymi”. Ci z nich, którzy posiadają własne gwiazdoloty mienią się niezależnymi „Wolnymi kupcami”.

BAUERZY – zwani też wieśniakami / fellachami / aborygenami to najniższa klasa społeczna obywateli planet, najczęściej, ale nie zawsze są to rolnicy i drobni rzemieślnicy wiejscy.

CARSCY BUDOWNICZOWIE – albo Akademia Architektów z Pałacu Nauk: kształcąca wszystkich chętnych uczelnia i korporacja z Bizantu wznosząca wielkie budowle i miasta planetarne.

CARSKA AKADEMIA KOSMICZNA - elitarna uczelnia dla synów arystokratów położona na Bizancie. Kadetów szkoli się przez 6 lat z nawigacji, pilotażu, szermierki, etykiety, walki wręcz, taktyki i strategii planetarnej oraz kosmicznej. Akademia organizuje liczne manewry, zawody i fregaty kosmiczne. Oprócz dyplomu, każdy kadet otrzymuje gwieździsty sygnet.

CARSKIE OKO: wywiad i kontrwywiad cara.

CYRKI BARNUMA - swoista gildia wielkich obwoźnych lunaparków, trup teatralnych, cyrkowych i muzycznych, a także gabinetów osobliwości, sztukmistrzów i trubadurów, wyrosła ze słynnego Cyrku Barnuma cyklicznie odwiedzającego światy Gwiezdnego Cesarstwa. Każdy z Cyrków (jest ich zaledwie kilka)nosi tą samą nazwę z numerem pokazującym kolejność powstania.

CZARNA GWARDIA – zwana też Egzogwardią: doborowa straż przyboczna cara i jego rodziny, czyli Wielkiego Domu Metalungów. Członkowie tej jednostki noszą oksydowane pancerze wspomagane i ręczne lance laserowe.

EGZOGWARDIA – patrz: Czarna Gwardia.

ENCYKLOPEDYŚCI – carska organizacja historyków, przyrodników i podróżników, utworzona by zebrać, zweryfikować i spisać całą dostępną ludzkości wiedzę. Jej centrum znajduje się w Pałacu Nauk przy Bibliotece Bizantyjskiej.

GILDIA INŻYNIERYJNA – avaloński cech nie należący do Politechników. Inżynierowie odpowiadają za projektowanie i konstruowanie kosmicznych stacji i kadłubów gwiazdolotów. Współdziałają blisko z Zerowcami. Gildia Inżynieryjna ma skomplikowany i długi okres terminowania i skrzętnie ukrywa swoje sekrety.

HEPTYCKI CECH – inaczej Śpiewacy Kryształu, cech ze świata Hepta, zrzeszający osoby o słuchu absolutnym, niezbędnym do wydobywania czarnego kwarcu wykorzystywanego do budowy układów energetycznych i zasilających.

KANTORZY – kupcy, bankierzy, prawnicy i pośrednicy. Gildia Kantorów organizuje profesjonalny handel w Gwiezdnym Cesarstwie. Odpowiada za umowy handlowe i cywilne, pożyczki i ubezpieczenia, potwierdzanie pomniejszych aktów prawnych, doradztwo, zbieranie zleceń, banki itd. Filie Kantorów znajdują się na wszystkich planetach cesarstwa, a nawet na światach teokratycznych. Okres kształcenia i aplikacji kantora kończy się wpisaniem do rejestru i otrzymaniem glejtu uwierzytelniającego. Najpoważniejszymi konkurentami gildii jest Wielki Zakon Tamplarów, specjalizujący się w analogicznych dziedzinach.

KORPUS PALIWOWY: dywizja kosmicznej floty carskiej odpowiedzialna za pozyskiwanie i ratyfikację paliwa do stosów fuzyjnych. Konkurencja Pozyskiwaczy.

KSZTAŁCERZE - cech rzemieślników zwanych też Kopistami, wywodzący się z Armaghastu, ale obecny już na kilku planetach Gwiezdnego Cesarstwa. Kształcerze słyną z kunsztu kopiowania, odtwarzania, imitacji i naprawiania różnego rodzaju drobnych elementów mechanicznych z różnych materiałów - czy to z ceramiki, plastiku czy z metalu. Elektronika i elektryka nie jest ich domeną. Symbolem cechu jest łożysko kulkowe.

LEGIA CARSKA: planetarne siły zbrojne Gwiezdnego Cesarstwa, inaczej Armia Ląd. Legia carska pełni rolę Straży Planetarnej na Bizancie.

LOGARYTMICY - rzekoma grupa hodowanych przez cara matematycznych geniuszy, wykorzystywana w gwiazdolotach do wyliczania koordynatorów skoku. Ma być to odpowiedzią cesarstwa na równie mityczny kościelny Zakon Kalkulantów.

NIEWIDZIALNI – według pogłosek jest to gildia skrytobójców często najmowanych przez baronów Gwiezdnego Cesarstwa za milczącym przyzwoleniem Carskiego Oka, do celów rodowych waśni i vendett. Choć akty skrytobójstwa w teorii mają ograniczyć skalę konfliktów i ilość ofiar, w rzeczywistości prowadzą często do długoletnich konfliktów i pogłębiania nienawiści między Domami.

POLITECHNIKA – inaczej Zjednoczone Cechy Avalońskie - kształcące licencjonowanych specjalistów z zakresu techniki i technologii dysponujących świadectwem ukończenia terminu. Politechnicy należą do z najbardziej technofilskiej korporacji zawodowej w Znanym Kosmosie i są wyklęci przez Ortodoksję Urth. Pełny okres terminowania w cechu, kończący się majstersztykiem, to minimum 10 lat. Podczas tego okresu politechnik nabywa między innymi umiejętności naprawy skoczera, stosów, urządzeń mechanicznych, elektronicznych i elektrycznych, uczy się tech-urth, wyższej fizyki, cybernetyki, automatyki, robotyki i matematyki. Symbolem politechników są trzy połączone tryby na tle koła oznaczającego Avalon. Każdy przedstawiciel cechu w randze mistrza dysponuje licencją i platynowym kolczykiem w uchu przedstawiającym znak Politechniki.

POZYSKIWACZE PALIWA - gildia z przedstawicielstwami rozsianymi po większości gazowych planet Znanego Kosmosu. Zrzesza ludzi pozyskujących w atmosferach jowiszowców składniki paliwa stosów fuzyjnych i przetwarzających je na gotowe paliwo. Pozyskiwacze dysponują wiedzą na temat bezpiecznych lotów w atmosferach gazowych i rafinacji paliwa. Korporacja ściśle kontroluje dostęp nowych członków i każde słono płacić za licencje. W opinii wielu Pozyskiwacze są równie często piratami i poszukiwaczami starożytnych skarbów. Cech został ostatnio osłabiony działaniami carskiej floty kosmicznej i jej Korpusu Paliwowego. Symbolem Pozyskiwaczy jest tatuaż na palcach dłoni.

RELIKTOLODZY - historycy specjalizujący się w badaniach starożytnych artefaktów i odzyskiwaniem zaginionej wiedzy, wydział Pałacu Nauk na Bizancie.

RODY NISKIE - zwana też "zbrojną szlachtą", przywiązana do planety klasa przedsiębiorców i pomniejszych posiadaczy ziemskich.

STRAŻ PLANETARNA - występujące na większości Znanych Światów planetarne siły zbrojne lokalnego Domu szlacheckiego odpowiadające za bezpieczeństwo planety.

WOLNI KUPCY – określenie, jakim posługują się pod swoim adresem niezależni przewoźnicy i kosmiczni handlarze nie zrzeszeni w żadnej organizacji a posiadający własne kosmoloty. Inne, znacznie mniej pozytywne określenia tego zbiorowiska luźnych ludzi, włóczęgów i najmitów to astrognidy.

WYSOKIE RODY - zwane też Wielkimi Domami – najpotężniejsze rodziny szlacheckie Znanych Światów posiadające lenna planetarne, arystokracja wśród Terragenów. Wielu przodków Wysokich Rodów poddawało się zapewne w zamierzchłych czasach modyfikacjom genetycznym (zwiększenie odporności, urody, wydolności organizmu, inteligencji, długości życia, itd., itp.), co zapewne pozwoliło im uzyskać przewagę nad innymi ludźmi, ale jest to skrzętnie ukrywane przez arystokrację. Wysokie Rody dzielą się na lordów (właścicieli kilku planet) i baronów (pojedyncze światy).

ZBROJMISTRZE – albo Cech Rusznikarzy i Płatnerzy z siedzibą na Paralax i filiami na najbogatszych światach Gwiezdnego Cesarstwa. Zajmują się wyrobem wszelkich rodzajów broni strzeleckiej (od kusz, przez kulomioty, po miotacze energetyczne), oraz pancerzy.

ZEROWCY – wywodząca się z Avalonu korporacja wykwalifikowanych robotników specjalizujących się w pracach w warunkach nieważkości, w ciężkich skafandrach i z wykorzystaniem skomplikowanych urządzeń. Łączy się to z dużą wiedzą praktyczną, treningiem, wytrzymałością oraz orientacją. Brygady Zerowców lub ich przedstawiciele kierują pracami naprawczymi orbitalnych habitatów i budową gwiazdolotów w przestrzeni około planetarnej ale również odzyskiwaniem artefaktów ze starożytnych wraków i szabrowaniem w orbitalnych ruinach, jak avaloński Pas Złomu.

ŻOŁDACY ZAZEN – zwani też Zbrojnymi z Zazen; najemnicy wywodzący się ze zniszczonej podczas Wojen Paxu planety Zazen, na której stanowili liczną, zawodową i dobrze wyszkoloną armię korzystającą z nowoczesnej broni. Siły Paxu zbombardowały świat planetoidami doprowadzając do zimy nuklearnej i zablokowały planetę. Kilka setek zbrojnych, spośród ponad 8 000, przetrwało kataklizm i po końcu wojny opuściło wymarły świat, by z czasem zacząć wynajmować się w różnych miejscach, podczas różnych konfliktów, za pieniądze. Żołdacy Zazen są coraz mniejszą grupą, nie przyjmują do swoich szeregów żadnych nowych członków. Odróżnia ich zielonkawa skóra, osobny język i czarne bransolety oznaczające przebyte kampanie. Zbrojni z Zazen szczególnie chętnie angażują się w konflikty z Ortodoksją Urth.


Na koniec typowa HIERARCHIA w cechach (od najniższej pozycji):
- nowicjusz
- czeladnik
- mistrz (po majstersztyku)
- mistrz profesjonał
- arcymistrz (głowa cechu lub jego członek prezydium)


Świadectwem należności do cechu jest najczęściej imienna Karta Cechu identyfikująca posiadacza oraz symbol korporacji. Zdarzają się też tatuaże lub inne oznaczenia referencyjne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz